Sunday, April 22, 2007
Om musikens betydelse
Igår hade jag det stora nöjet att se den gamla kultfilmen "Conan Barbaren" på TV6. En i de flesta avseenden skrattretande dålig film. Uselt manus, usla skådespelare och en ofantligt hög "geekfaktor". Förutom den höga kalkonfaktorn och den tragikomiska scenen när Arnold knockar en kamel finns det en stor behållning med filmen. Den har trots alla odds ett smått fantastiskt soundtrack! Ett grovt "manligt" klassiskt sound med fina melodislingor och kraftiga trummor.
För mig är musiken i filmer otroligt viktigt. Detta tror jag är en stor anledning till att jag har svårt att följa amerikanska tv-serier som allt som oftast gör ett uselt jobb med smetiga och förutsägbara stråkar. Vet inte hur många gånger en "känslig" scen har förstörts i en film av fåniga stråkar eller smörigt pianoplånk där musiken helt får en motsatt effekt mot vad som är avsett dvs att öka dramatiken i scenen. Det är förvånasnsvärt hur effektivt total tystnad kan vara för inlevelsen i "känsliga" scener. Här finns många bra exempel framför allt inom dokumentärfilmens värld.
För övrigt vill jag lägga tillfället i akt med att rekomendera lite filmer med ett lyckat soundtrack. Terrence Malicks första film "Badlands" har ett fantastiskt stycke med xylofon som är taget från ett schulwerk av Carl Orff. Quentin Tarrantino tog senare just det här stycket och modifierade det en aning i "True romance". Dessutom snodde han även storyn i filmen när han skrev manuset till "Natural born killers". Förövrig kan jag rekomendera alla Malicks filmer ur en musikalisk synvinkel.
Andra filmer med bra musik: De 12 apornas armé, Gudfadernfilmerna, Sergio Leones spaggettivästernfilmer med musik av Ennio Morricone samt sist men inte minst Stanley Kubriks filmer. Har ni några andra bra exempel vad gäller musik i filmer?
Arnold-Kamelen 1-0
Arnold-Mongolsnubben 2-0
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment